Customized Intelligence

Customized Intelligence – als bedrijf in dienst van de klant


“De drijvende kracht achter lamilux is al meer dan 100 jaar de voldoening die het geeft om onze klanten enthousiast te maken voor innovatieve, doordachte producten en creatieve oplossingen, waarmee hun bedrijf succesvol kan opereren. Elke dag opnieuw proberen we de verdere ontwikkeling van onze technologie en onze service af te stemmen op de wensen en eisen van onze klanten: In de filosofie van ons bedrijf staan zij centraal bij onze bedrijfsvoering.”

Dr. Heinrich Strunz, derde generatie directeur-aandeelhouder van de LAMILUX Heinrich Strunz Gruppe.

In feite geeft alleen het voordeel voor de klant ons bestaansrecht en daarom staat dit bij ons centraal bij al onze activiteiten. Een absolute vereiste daarbij is dat het nut voor de klant en de visie van ons bedrijf in alle essentiële punten overeenstemmen. Deze fundamentele overtuiging achter ons optreden als bedrijf en de dagelijkse contacten met onze klanten vormen de grondslag van de bedrijfsfilosofie van lamilux:

Customized Intelligence - Voor ons betekent dit, dat we topprestaties moeten leveren en de absolute leider moeten zijn op elk gebied dat voor de klant relevant is, met name:

  • Leidend in kwaliteit - het grootste voordeel voor de klant
  • Leidend in innovaties - technologisch op de eerste plaats
  • Leidend in service - snel, ongecompliceerd, betrouwbaar en vriendelijk
  • Leidend in kennis - de beste adviezen
  • Leidend in probleemoplossing - individuele oplossingen op maat 
     

LAMILUX

Een familiebedrijf


“Familiebedrijven zijn het beste in staat om traditie en nieuwe ontwikkelingen samen te brengen en op basis van menselijke kwaliteiten en waarden met succes de toekomst in te gaan. Een groot verantwoordelijkheidsgevoel voor het bedrijf en alle betrokkenen, het milieu en de samenleving: dat kenmerkt ons door de derde generatie geleide familiebedrijf.”

Dr. Dorothee Strunz, directeur-aandeelhouder van de LAMILUX Heinrich Strunz Gruppe

Waarden - Wat voor ons belangrijk is

duurzaamheid...

... is bij LAMILUX bepalend voor de activiteiten en de oriëntatie: De productontwikkeling en productiemethoden, de productlevenscyclus en de waarde voor de klant. Het dagelijkse bedrijfseconomische proces en het behoud van de onafhankelijkheid voor de lange termijn, de investeringsplannen en toekomststrategieën. De organisatiestructuren en de personeelsopbouw, de binding van medewerkers en het bevorderen van de doorstroming van medewerkers. Elke beslissing op deze gebieden maakt deel uit van een verantwoorde lange termijn bedrijfsvisie. Wij denken niet in kwartalen – wij denken in generaties!

waarden en normen...

... vormen bij LAMILUX een van de belangrijkste hoekstenen: Respect, fatsoen, menselijkheid, waardering en het stimuleren van prestaties kenmerken onze bedrijfscultuur. Het demonstreren van principiële, vertrouwenwekkende kwaliteiten, zoals vlijt, vriendelijkheid, eerlijkheid, verantwoordelijkheidszin en een kritische instelling, biedt ons de transparantie die onze medewerkers de ruimte geeft om bij een platte organisatiestructuur zelfstandig hun mogelijkheden verder uit te bouwen. Niet in een grote anonieme organisatie, maar een persoonlijke, vertrouwde omgeving.

investeringen in de toekomst...

... op basis van een realistisch en goed overwogen expansiebeleid en marktanalyses, vormen belangrijke mijlpalen voor een solide en substantiële ontwikkeling van het bedrijf. In de afgelopen jaren hebben we 35 miljoen euro geïnvesteerd in de uitbreiding van onze productiecapaciteit en ons hoofdkantoor. Elk project zien wij als een spannende start van MKB-ondernemerschap, dat altijd voor succes heeft gezorgd: In de afgelopen vijf jaar is onze omzet in bepaalde sectoren elk jaar met meer dan 20 procent gestegen.

waardering...

... krijgen de MKB-familiebedrijven steeds vaker vanuit de politiek en de samenleving. Juist in enigszins crisisachtige tijden groeit het bewustzijn, dat vooral het MKB de stabiele factor van de economie is. Voor de duurzame groei, de innovatieve kracht en de betrokkenheid bij de vakopleiding van jonge mensen heeft LAMILUX hoge onderscheidingen gekregen bij verkiezingen als "Bayerns Best 50", "Großer Preis des Mittelstands" en "Mittelstandslöwe".

internationaal...

... hebben familiebedrijven zich in de “FBN international – The Family Business Network” verenigd en een netwerk gevormd. De statuten zijn getiteld “A Sustainable Future” - een duurzame toekomst: “Voor onze mensen – voor onze leefgemeenschappen – voor het milieu – voor toekomstige generaties”.

FBN international - The Family Business Network

Rehau – Vestigingsplaats van de LAMILUX Heinrich Strunz Gruppe

In de stad Rehau in Opper-Franken heeft Heinrich Strunz het bedrijf in 1909 opgericht – en is daar nog steeds gevestigd. Alle investeringen in het verleden demonstreren een lange traditie van trouw aan en verbondenheid met de plaats waar het allemaal begon.

Nog steeds staan het hoofdkantoor en een groot aantal productie- en opslaghallen op de locatie waar de geschiedenis van het bedrijf begon met een timmerwerkplaats en een zagerij. In de loop der jaren werd er steeds meer bijgebouwd op het grote bedrijfsterrein. Hier vervaardigden de medewerkers componenten voor houtconstructies die montageklaar werden geleverd – hallen en huizen van hout, die door hun modulaire opzet ook buiten de eigen regio werden afgezet. 

Sloop en nieuwbouw als gevolg van vernieuwingen in het bedrijf en de parallel lopende productie voor de hout- en kunststofverwerkende activiteiten, veranderden steeds weer het aanzien van de zo traditierijke standplaats van het bedrijf.

Met de investering in een nieuwe, bijna 150 meter lange productiehal voor vezelversterkte kunststoffen verliet LAMILUX in 2006 – gedwongen door plaatsgebrek – voor het eerst de plek waar het was ontstaan en begon te bouwen op een industrieterrein voor de poorten van Rehau. Deze nieuwe productielocatie werd 3 jaar later opnieuw groter door de bouw van een nieuwe productiehal voor lichtkoepels en opstanden.

LAMILUX Geschiedenis

Een reis door de levendige geschiedenis van ons familiebedrijf


1909

Meester timmerman Heinrich Strunz vestigt het bedrijf in Rehau.

1918

Het bedrijf wordt uitgebreid met een zagerij en begint met de productie van montageklare houten constructies. Voor deze vernieuwende constructies vraagt Strunz talrijke patenten aan.

1941

Rudolf Strunz, de zoon van de oprichter, neemt de leiding van het bedrijf over. Onder zijn leiding ontwikkelt het bedrijf zich tot een industrieel bedrijf.

1955

Het bedrijf dat zich tot dusver alleen met de houtverwerking bezighield, begint aan de productie van glasvezelversterkte kunststofproducten (GVK). Onder de nieuwe merknaam LAMILUX worden GVK-golfplaten en lichtkoepels geproduceerd.

60 en 70'er jaren

De afzet van de kunststof producten uit Rehau in Duitsland en de aangrenzende landen groeit gestaag. De LAMILUX lichtkoepels vinden hun weg naar veel sport- en industriehallen, de transparante LAMILUX golfplaten overkappen pergola’s en terassen of dienen als zichtwering op balkons.

1985

Dr. Heinrich Strun, de derde generatie neemt de leiding over van het familiebedrijf.

1990

LAMILUX begint voor het bedrijfsonderdeel “Daglichtsystemen” met de ontwikkeling en constructie van lichtstraten. Bij het onderdeel “Vezelversterkte kunststoffen” wordt de productie geheel omgesteld naar vlakke, in een continuproces vervaardigde banen – de moderne high-tech composites zijn een feit.

1994

Dr. Dorothee Strunz, echtgenote van Dr. Heinrich Strunz, komt als directeur-aandeelhouder bij het bedrijf.

2000

Na de uitbreiding van de serie daglichtsystemen met elegante, aantrekkelijke glasdakconstructies, is LAMILUX als projectpartner steeds vaker betrokken bij de bouw van architectonisch fraaie en representatieve gebouwen. Er is veel vraag in het buitenland naar de vezelversterkte kunststoffen van LAMILUX – vooral van de caravanbranche en de producenten van bedrijfswagens.

2006 | 2007 | 2008

LAMILUX bouwt voor tien miljoen euro een derde productiestraat voor vezelversterkte kunststoffen. Voor het eerst realiseerde het bedrijf een omzet van meer dan 100 miljoen euro. Voor de productie van lichtkoepels investeert LAMILUX bijna acht miljoen euro in een nieuwe productiehal.

2009

Het familiebedrijf viert zijn 100-jarig bestaan.

2011

LAMILUX investeert zeven miljoen euro in de uitbreiding van zijn productiecapaciteit voor glasdakconstructies en lichtstraten, en begint met de bouw van een nieuwe productiehal. In hetzelfde jaar neemt LAMILUX het bedrijf Pecolit in Schifferstadt over met 60 werknemers.

De omzet van LAMILUX loopt op tot 143 miljoen euro. Dat is 25 procent meer dan in het jaar daarvoor.

LAMILUX neemt deel aan de realisatie van het grootste representatieve bouwwerk in Italië. LAMILUX levert 640 kleppensystemen voor het nieuwe congrescentrum in Rome, gebouwd naar een ontwerp van de beroemde architect Massimiliano Fuksas.

2012

Van het internationaal gerenommeerde bedrijfsadviesbureau “Frost and Sullivan” krijgt LAMILUX de “Product Innovation Award 2012” voor een nieuw type glasvezelversterkte kunststof.

Opnieuw is LAMILUX betrokken bij een groot luchthavenproject. Voor de nieuwe pier A Plus in Frankfurt levert LAMILUX meer dan 100 rook- en warmteafvoersystemen en de regelsystemen voor het gebouwbeheer.

2013

Als eerste producent van daglichtsystemen ontwikkelt LAMILUX zeer efficiënte bovenlichten voor passiefhuizen en brengt deze met succes op de markt.

Er is veel vraag naar de producten van LAMILUX in het buitenland: Het aandeel van de export ligt boven de 60 procent.

LAMILUX hoort al voor de tweede keer tot de “Best 50” van Beieren.

2014

Ondernemers Dr. Dorothee en Dr. Heinrich Strunz worden “Entrepeneur des Jahres 2014”. Het echtpaar krijgt de begeerde onderscheiding van het internationaal bedrijfsadviesbureau “Ernst Young” in Berlijn. In Rehau waar LAMILUX werd opgericht wordt meer dan 20 miljoen euro geinvesteerd in de bouw van nog een kantoorgebouw en de bouw van een nieuwe productie-installatie voor vezelversterkte kunststoffen. De omzet bereikt een record: LAMILUX realiseert in 2014 met 700 medewerkers een omzet van 190,5 miljoen euro.

2015

Ook in dit jaar krijgt LAMILUX talrijke onderscheidingen: Voor een zeer energie-efficiënte en voor passiefhuizen gecertificeerde glasdakconstructie krijgt LAMILUX de “German Design Award 2015”. En voor de duurzame en verantwoorde bedrijfsvoering gaat de “Große Preis des Mittelstands 2015” naar Rehau. Hoogtepunten: In aanwezigheid van de Beierse minister Dr. Markus Söder wordt een nieuwe, voor 13 miljoen euro gebouwde productiestraat voor vezelversterkte kunststoffen in bedrijf genomen. De omzet is met 210 miljoen euro de hoogste in de geschiedenis van het bedrijf.

2016

Het succes van 2016 wordt opnieuw onderstreept door talrijke onderscheidingen: Weer zaten we bij de Bayerns Best 50 en de Wirtschaftswoche TOP 50 plaatste LAMILUX bij de 15 meest innovatieve MKB’s. LAMILUX krijgt de German Design Award voor zijn Dakuitgang Comfort. Voor zijn unieke opleidingsconcept Education for Excellence kreeg LAMILUX in 2016 zowel de Deutsche Bildungspreis als de AusbildungsAss. Het bedrijf MIROTEC Glas- und Metallbau GmbH werd met succes opgenomen in de LAMILUX bedrijvengroep. In 2016 kon LAMILUX de jaaromzet opnieuw met bijna tien procent verhogen tot 230 miljoen euro met meer dan 850 medewerkers.

2017

In 2017 groeide de totale omzet van LAMILUX van 230 naar 263 miljoen euro – een record in de geschiedenis van het bedrijf. En voor het eerst bereikte het bedrijfsonderdeel daglichtsystemen een omzet van 100 miljoen euro. Ook het aantal medewerkers nam toe: Meer dan 950 medewerkers, waarvan 102 in opleiding – een aandeel van 11 procent – zijn verantwoordelijk voor het succes van het familiebedrijf. De successen werden ook in 2017 beloond met talrijke prijzen, zoals de German Design Award en de landelijke “SchuleWirtschaft-Preis”.

De LAMILUX Heinrich Strunz Gruppe

Een bedrijf geworteld in waarden